torsdag 9 april 2015

En aktieversion av Skavlan?



Varför finns inte detta i Sverige? 

Många medier präglas av överdimensionerade rubriker som ”Köpläge” eller ”Säljläge". Man får dock sällan veta resonemanget bakom detta otroliga köp- eller säljläge. I bästa fall, om man har tur, så bjuds man på en förklaring som: ”räntan förväntas sjunka” eller att ”USA-börsen gick upp igår” (lite grovt taget kanske, men ni förstår). Men man hastar sig fram till en slutsats och vare sig det är ett "fantastisk" köp- eller säljläge så måste man inse att det är diskussionen/analysen som är det intressanta - inte slutsatsen. 

Om man tittar på vilket annat ämne som helst, förutom börsen, så är denna information noga uppbyggt. Det finns alltid tydliga analyser, intressanta diskussioner och bra slutsatser. Fotbollsexperter diskuterar i TV både innan och efter matcher, stylister som diskuterar modetrender osv. Frågan är vad som pågår när till och med Trav V75 lyckas få in mer TV-tid i veckan än börsen. Var finns diskussionen om aktier? 


När jag började investera så läste ofta Dagens Industri. Från början till slut. Dagens Industri var en bra tidning för att ”hänga med”. Nyheterna i DI var relevanta och ofta välskrivna. I min jakt på att bli en bättre investerare läste noggrant igenom tidningen. Men jag skapade sällan någon ny förståelse för börsen därför att jag behövde analyser och diskussioner kring nyheterna.


På bästa sändningstid i USA sitter flera tunga finansnamn och diskuterar hur olika nyheter kommer att påverka börsen. ”Varför gick börsen upp?”, ”Varför en bransch är intressant” och så vidare. Hur kommer det sig att detta inte finns i Sverige? Om man har tur så lyckas man få se 20min av ekonominyheter. Men det är just detta - nyheter. Inte den intressanta diskussionen hur dessa nyheter kommer att påverka börsen. Släng in lite intressanta personer, i en informell stämning, som friskpråkligt diskuterar börsen. Föreställ dig aktieintresserad Skavlan. En avslappnad konversation med analyser. En diskussion utan representanter och ansvar.


En aktieversion av Skavlan?
Om man idag efter börsstängning ser att portföljen har gått ned och undrar hur detta kommer att fortsätta, var vänder man sig då? Svaret finns ofta på bloggar och podcasts. Det är de medier som idag tillåter en fördjupad diskussion av aktier. Här är platsen som substanssökande aktieinvesterare samlas. Här förs en bra diskussion där man också hjälper varandra. Här ligger fokus på diskussion - inte på slutsatsen. Det hade varit otroligt roligt med en TV-program som diskuterade börsen. Aktier påverkar varenda person i Sverige, direkt eller indirekt, och det borde vara av intresse för företagen såväl som enskilda investerare att börja diskutera aktier. 



Håller ni med? Saknar ni aktiediskussioner i TV?

3 kommentarer:

  1. Rekommenderar att du kollar in EFN. De har bl.a. programmet Börslunch.

    SvaraRadera
  2. Om man vill att aktieSkavlan skall förklara varför ens aktier gick ned ena dagen kanske man inte skall hålla på med investeringar. Vilken dålig idé. Det du skriver om är nöje, inte analyser. Typ Hänt i Veckan skvaller. Det är ändå ingen som kan förutsäga macrohändelser, och bokslutsanalyser i TV låter inget vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste Anonym verkligen hela artikeln? Det jag skriver är att jag vill ha en utökad aktiediskussion med substans. Jag skriver: "i USA sitter flera tunga finansnamn [...] varför finns inte detta i Sverige?" och ifrågasätter varför det inte finns en mer av en aktiediskussion i Sverige. Jag tror att du förstår, liksom alla andra, att jag inte vill se självaste Skavlan diskutera aktiemarknaden. Däremot hade jag velat se intresserade aktieinvesterare som diskuterar börsen i en diskussionsvänlig miljö (jämför med den första bilden). Idag säger en skara att en aktie är undervärderad, och en annan skara att samma aktie är övervärderad. Det hade varit intressant att se dem diskutera detta.

      Att försöka "förutsäga macrohändelser" (som du skriver) är just en slutsats och det är sådant jag INTE vill ha mer av. Jag vill ha mera diskussioner så att varje individ kan komma fram till sina egna slutsatser.

      Radera